Okej då. Deklarationen kommer ungefär när den brukar komma för privatpersoner. Det innebär att om du har anslutit till en digital brevlåda – som Kivra.se eller minmyndighetspost.se – senast den 24 februari får deklarationen mellan 2 – 7 mars. Direkt efter det bör du också kunna logga in på Skatteverket för att se din deklaration där.
Du kan deklarera tidigast den 15 mars. Vilket, när jag skriver detta, är 3 veckor bort.
Så vad behöver du tänka på med årets deklaration? Är du anställd och inte har något särskilt behöver du inte tänka på annat än att kontrollera så att Skatteverket har rätt uppgifter. Jämför alltså kontrolluppgifter från banken och liknande med den förtryckta deklarationen. Din lön kan du kontrollera på Skatteverket.se, under mina sidor. Många kan helt enkelt skriva under deklarationen direkt utan några åtgärder.
Sista dag för att lämna deklarationen är 2 maj för privatperson och enskilda firmor.
Men – du kan få lämna den senare om du har en redovisningsbyrå som hjälper dig! Redovisningsbyråer lämnar nämligen in en lista med något som kallas för byråanstånd. Det betyder att vi har till mitten på juni att lämna deklarationen. Kravet är dock att vi lämnar in listan senast den 2 maj. Om vi lämnar in ett byråanstånd senare måste det dels göras på en pappersblankett, och vi måste dels ha ett väldigt bra skäl till att det är sent.
Observera dock att det bara är för privatpersoner och dödsbon som byråanstånd kan beviljas. För andra juridiska personer, som aktiebolag, föreningar, handelsbolag och så vidare kan det inte beviljas något byråanstånd.
Individuellt anstånd med att lämna deklarationen kan du bara få i följande situationer:
• vid längre vistelse utomlands
• vid tjänsteresa
• vid arbete på annan ort
• om deklarationsombudet blivit sjuk. Med deklarationsombud kan också menas du själv.
Kom också ihåg att det finns en del nya regler, som exempelvis förstärkt RUT/ROT, skattereduktion för grön teknik, slopad schablonintäkt på uppskov av vinst vid försäljning av bostad, med mera.
Så vad ska man tänka på som företagare?
Här kommer ett axplock:
• Har du kört din privata bil på jobbet? Då har du rätt till skattefri milersättning på 18:50 per mil. Belopp över det beskattas som en vanlig inkomst.
• Utdelning eller lön? Ta hjälp av din redovisningsbyrå att titta på vad som är bäst för dig! Det handlar inte bara om hur mycket skatt som betalas, utan också om saker som sjukpenninggrundande inkomst, pensionsgrundande inkomst, hur din inkomst ser ut i förhållande till a-kassa, och så vidare. Utdelning är nämligen vare sig sjukpenninggrundande, pensionsgrundande eller påverkar möjligheten till framtida a-kassa.
• Om du har en enskild firma, hör några inbetalda räntor till din verksamhet? Det kan vara saker som lån, krediter och så vidare. Allt är nämligen förtryckt på din privata inkomstdeklaration, så beloppen kan behöva fördelas.
• Vissa blanketter har fått några nya rutor att kryssa.
Låter det mycket att hålla reda på?
Ta det lugnt! Vi finns här för att hjälpa dig!