Du kan lyfta moms till kontorsutrustning i hemmakontoret enligt högsta förvaltningsdomstolen.

Högsta förvaltningsdomstolen ändrade Skatterättsnämndens besked och ansåg att ett bolag får lyfta moms på anställdas inköp av kontorsutrustning som placeras i hemmet.

Inköp av kontorsutrustning till hemarbete

Under coronapandemin har många arbetat hemifrån och idag är det vanligt att de anställda utför sitt arbete i hemmet i stället för i arbetsgivarens lokaler eftersom en stor del av arbetet kan utföras digitalt.

Som en följd av detta erbjuder ett bolag en del av sina anställda, som har arbetsuppgifter som kan utföras hemifrån, att för bolagets räkning köpa in skrivbord och skrivbordslampor. Erbjudandet gäller upp till ett visst maxbelopp och ska köpas in från utvalda leverantörer. Vid betalningen ska de anställda uppge sitt namn och sin adress. Det är den anställde som är betalningsskyldig och som ansvarar för att betalningen sker i rätt tid. Bolagets namn ska dock anges på underlagen samt en text om att beställningen avser inköp av kontorsutrustning för bolagets räkning.

Kvittot eller en fysisk faktura på inköpet ska lämnas till bolaget i dess originalform. Bolaget ersätter den anställde så fort en begäran om ersättning blivit godkänd. Begäran om ersättning godkänns inte om personen faktiskt arbetar på kontoret.

Upphör anställningen kan den anställde antingen köpa kontorsutrustningen till marknadspris eller lämna tillbaka den.

Förhandsbeskedet överklagades och har nu avgjorts av Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) som hade en annan uppfattning än SRN.

HFD började med att konstatera att för att ha rätt till momslyft krävs det att momsen hänför sig till förvärv i verksamheten. Den motsvarande bestämmelsen i momsdirektivet innebär att det fordras att varorna måste ha levererats till bolaget av en annan beskattningsbar person.

I sin bedömning hänvisade HFD till EU-praxis som visar att den omständigheten att det är en anställd som gör ett inköp inte utesluter att det som har köpts kan anses vara levererat till arbetsgivaren som därmed har rätt till momslyft på inköpet.

Mot bakgrund av det som kommit fram av förhandsbeskedet så är det bolaget som slutligen blir ägare till kontorsutrustningen. En av förutsättningarna för att de anställda ska få ersättning för inköpen är också att utrusningen används i bolagets verksamhet. HFD ansåg därmed att de anställda får anses agera för sin arbetsgivares räkning när de inom ramen för sin anställning köper in kontorsutrustningen.

HFD konstaterade därmed att även om det var de anställda som i första ledet köpte in kontorsutrustningen ska bolaget inte vägras momslyft. Bolaget har låtit de anställda köpa in kontorsutrustningen för bolagets räkning. Utrustningen anses därför vara levererad till bolaget av en annan beskattningsbar person i momsdirektivets mening, vilket innebär att det rör sig om ett förvärv i bolagets verksamhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *